Captatio Benevolentiae (a mode d'introducció)
Captatio Benevolentiae (a mode d'introducció)
"We play and we know that we play, we are, therefore, more than mere beings of reason, since the game is irrational."
J. Huizinga, Homo Ludens
La meva primera experiència gamificada va ser, si no recordo malament, la creació d'un joc (Muret 1213. La croada contra els càtars) en el marc d'una assignatura optativa de 2n ESO que es deia: Cavallers, Dames i trobadors. L'experiència fou gratificant i guardo un bon record d'aquelles partides, i penso que els alumnes també. La revista de l'institut Pere Vives Vich d'Igualada, on treballo, va fer unes fotografies sobre les partides. I el joc l'he recuperat a vegades per al curs de 2n ESO. Les imatges de l'article són del joc Muret 1213.
"We play and we know that we play, we are, therefore, more than mere beings of reason, since the game is irrational."
J. Huizinga, Homo Ludens
L'objectiu d'aquest blog és donar a conèixer diferents experiències de gamificació a l'aula. Des de l'ensenyament es parla molt de gamificar, que consisteix a aplicar a l'aula dinàmiques pròpies del joc per afavorir l'aprenentatge jugant. ¡Fer-ho és una tasca complicada perquè calen hores per a crear jocs i hores per jugar-los i encaixar-los, com al valor al soldat se li suposa, en el marc d'unes competències i continguts delimitats en un temari oficial. Com que aquest doble salt és complicat l'objectiu primer és gamificar temes concrets dins del temari i establir unes competències generals per poder, a partir de la praxis i l'assaig error de l'experiència anar concretant les activitats i donar-los un pes més acurat a cada grup, nivell, etapa, etc. Però primer cal fer un salt de fe i deixar-se anar.

El proper projecte de gamificació o ludificació porta per títol: Anoia, terra de castells i està emmarcada en l'optativa L'edat mitjana a través del joc, també de 2n ESO. Si en el joc Muret1213 l'objectiu era portar una de les grans cases nobles d'Occitània, els Croats del Regne de França i la Corona d'Aragó en la seva lluita per l'hegemonia al Llenguadoc aquest té per objectiu aprendre a gestionar una petita castlania feudal en el marc de la Conca d'Òdena i els seus voltants i arribar a fer-la tant poderosa com sigui possible. És un joc amb un nivell més concret i que tracta d'utilitzar el paradigmàtic cas de la Conca d'Òdena per a explicar com es va produir la conquesta de la terra, amb l'aixada tant com l'espasa, i l'urbanització del territori en el marc de la Revolució Feudal de l'any mil, passant per l'expansió de Jaume I i els regnats turbulents de Pere III el Cerimoniós fins a la mort de Ferran d'Antequera a la ciutat d'Igualada i els primers anys de la Dinastia Trastàmara a la Corona d'Aragó. La ciutat d'Aqualata s'anirà formant davant els ulls dels jugadors mentre ells lluiten entre ells i a voltes s'ajuden contra els sarraïns mentre aprenen a gestionar un senyoriu i coneixen com es vivia dins d'un castell. Qui serà el noble amb millors relacions amb el Casal de Barcelona i la creixent ciutat d'Igualada?
Per saber quines possibilitats té la gamificació us deixo aquest enllaç del programa l'ofici d'educar sobre el tema. Jugueu molt!!!
http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/lofici-deducar/que-vol-dir-gamificar-leducacio/audio/933145/
Per saber quines possibilitats té la gamificació us deixo aquest enllaç del programa l'ofici d'educar sobre el tema. Jugueu molt!!!
http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/lofici-deducar/que-vol-dir-gamificar-leducacio/audio/933145/
Bernat Roca, professor de ciències socials de l'INS Pere Vives Vich
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada